mandag 5. juli 2010

Hva er en hverdagshelt?

Har du egentlig tenkt over det? Ta deg 20 sekunder til å tenke litt på det. Du har tid til det. Vi er alle ofre for tidsklemma på et eller annet vis, men 20 sekunder er ikke så mye i den store sammenhengen.

Det er ikke et ord du finner i ordboka. Men det betyr ikke at det ikke er et viktig ord. Og det finnes antageligvis mer enn 6,8 milliarder forskjellige svar.

For meg er ordet hverdagshelt knyttet til dem som hjelper eldre mennesker. Jeg blir voldsomt provosert over måten eldre behandles på i dette landet. Man går ut av verden med mindre ære og verdighet enn da man kom inn, etter å ha gitt sitt til samfunnet i et helt liv. Derfor er jeg stor fan av stiftelsen Livsglede for eldre. Det er et helt fantastisk konsept, som bidrar til å gi de eldre en mer verdig og aktiv alderdom.

Men aller mest, handler det om den vanlige Per, Kari og Ali Nordmann som hjelper eldre i hverdagen. Som har respekt for dem, og ikke later som de ikke ser dem.

Det er ingen tvil om at vi bryr oss mindre om fremmede nå enn før. Det er sikkert flere grunner til det, blant annet er det blitt flere av oss, og samfunnet har dessverre gitt flere eksempler på at man kan risikere å bli skadet hvis man "blander seg i noe man ikke har noe med". Da ender man ofte opp med å se andre veien når man ser noen som trenger hjelp.

Men heldigvis er ikke alle sånn. Og jeg blir så rørt når jeg ser folk som tør å bry seg! Som i går, da jeg tok bussen hjem fra byen. Det kom en gammel, ustø mann på, som slet med å holde balansen ettersom bussjåføren begynte å kjøre før mannen rakk å sette seg (hva med et blikk i speilet først?). Han siktet seg inn mot det første setet rett bak døra, men sto og vaiet utrygt før den unge mannen som satt innerst i det setet tok et godt tak i armen hans og hjalp ham på plass ved siden av seg. Jeg ble faktisk stolt! Og glad.

Det er kanskje banalt, men utrykket "gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg" gjelder absolutt i hverdagen. Det kunne kanskje vært Hverdagsheltenes motto?

Kan du ikke gjøre meg én liten tjeneste? Neste gang du ser noen som trenger hjelp, så ikke se den andre veien! Det tar deg kanskje 20 sekunder å hjelpe. Men 20 sekunder er ikke så mye i den store sammenhengen. For deg.

For den du hjelper kan de bety alt i verden.

5 kommentarer:

  1. Du har så rett.
    Er egentlig ikke så mye som skal til. Det er trasig å se at vi er begynt å bli et samfunn der vi ikke bryr oss. Men trur at hvis vi bare er flinke til å sette fokuset på de som nettopp gjør det lille for å hjelpe og være der så kan en kanskje endre holdninger og.
    Kjempe fin blogg du har. Setter fokus på en viktig sak :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg har nå lest i gjennom nesten hele bloggen din, og må si du inspirerer meg veldig. Du virker som et flott menneske. Og jeg ble nesten rørt av å lese om deg og Lise. Jeg har selv meldt meg som besøksvenn i Røde Kors, og skal møte min venn på tirsdag. Gru/gleder meg :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk skal du ha, kjempehyggelig av deg :) Veldig moro å høre at du har valgt å bli besøksvenn, jeg håper du kommer til å trives med det! Masse lykke til på tirsdag :) Si gjerne i fra åssen det går etterhvert!

    SvarSlett
  4. Flott :-)

    Hva med å hedre, stemme og legge til Din Hverdagshelt her...

    Web:
    www.DinHverdagshelt.com

    FaceBook:
    https://www.facebook.com/DinHverdagsHelt

    SvarSlett
  5. Kari og Ali Nordmann?

    SvarSlett