torsdag 4. mars 2010

Oppdatering

Jeg begynte så smått å bli litt bekymret, etter at jeg i dag morges fortsatt ikke hadde fått fatt i Lise (81).

Jeg forsøkte å ringe henne flere ganger i går ettermiddag og kveld, og jeg forsøkte også i dag morges. Til slutt ringte jeg Røde Kors' besøkstjeneste. Når man deltar på kursene for å bli besøksvenn, går de igjennom hva man skal gjøre hvis vi opplever slike situasjoner. Det er jo ofte gamle, syke og litt skrøpelige mennesker vi besøker, så det hender jo faktisk at noe er galt.

Det enkleste er bare å ringe til kontaktpersonen i Besøkstjenesten, og forklare situasjonen. Så det gjorde jeg. Siden jeg visste at Lise har hjemmepleier, ventet jeg et par dager for å se om jeg fikk fatt i henne. Hadde hun ikke hatt hjemmepleier, hadde jeg ringt med en gang.

Fordelen med å kontakte Besøkstjenesten, er at de vet nøyaktig hvem de skal ringe, og de har mer tyngde når det gjelder å finne ut hva som har skjedd.

Det viste seg at Lise er innlagt på sykehus, dessverre. Jeg tenkte at det kanskje var en liten mulighet for det, ettersom hun måtte flytte den forrige avtalen vår på grunn av at hun skulle til legen. Hun har, som så mange andre eldre, trøbbel med ledd som ikke vil fungere like godt lenger.

Jeg forsøkte å ringe henne for å høre om hun vil ha besøk, men hun tok ikke telefonen. Jeg skal prøve å ringe litt senere, men er litt usikker på om jeg bare skal stikke og besøke henne i morgen, selv om jeg ikke får spurt om hun vil ha besøk. Det kan jo hende at hun ikke er i form til besøk? Men det går jo an å bare si hei, og gå igjen. Såfremt hun føler seg komfortabel med å være ærlig nok til å si i fra hvis hun ikke orker besøk.

Hmm. Jeg får tenke litt på det.
(Les bakgrunnen for denne bloggen her)

2 kommentarer:

  1. Å, så synd å høre, men uansett godt å vite hvor hun er. Tipper vel hun hadde satt pris på besøk, selv om det var bare en bitte liten tur. Kanskje hun kunne tenke seg noen blader å kikke i mens hun er på sykehuset, for eksempel. Pleierne har sikkert god oversikt over formen hennes, og sier nok ifra hvis hun ikke er i form til å ta i mot besøk. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Ja, har en bunke blader jeg tenkte jeg skulle ta med til henne. De andre jeg hadde ligger nok fortsatt på dørmatta hennes, hehe. Får ringe og høre litt senere, var sikkert midt i middagstiden!

    Takk :)

    SvarSlett